Rusland en Romantiek in CCW. Onze gasten uitgelicht.

Op de Philips van Horne scholengemeenschap in Weert werd tientallen jaren het vak Russisch aangeboden. VDNX standbeeldGeert Gabriëls was één van de studenten die destijds werd gegrepen door deze taal en het immense land: “Rusland”. Tijdens zijn studie aardwetenschappen in Utrecht bleef hij zich verdiepen in het land en de taal. De Ruslandpassie werd groter na bezoekjes aan Perm, Vladimir, Moskou en Sint-Petersburg. Sinds 2007 reist Gabriëls, als reisleider voor SRC Cultuurvakanties, met Nederlandse toeristen naar Moskou, de Gouden Ring en Sint-Petersburg. Zijn Rusland fascinatie deelt Gabriëls het liefst met zoveel mogelijk mensen!

De lezing zal een beeld geven van het grootste land op aarde. Gabriëls zal ingaan op het ontstaan van Rusland, de diversiteit en de contrasten binnen Rusland, het leven van de gewone Rus en de (politieke) actualiteiten. Na afloop kunnen er natuurlijk vragen gesteld worden.Kremlin

De muziek wordt verzorgt door twee muzikanten van Rick. Liesbeth Hendrix zal Sterre en Tessa aan het publiek voorstellen.

Liesbeth begon haar vioolstudie aan het conservatorium in Maastricht bij Andrei Serbanescu.Vervolgens studeerde ze bij  Dirk Verelst. Na het behalen van de diploma’s docerend musicus en uitvoerend musicus studeerde zij kamermuziek aan het conservatorium in Antwerpen en Maastricht en sloot ook deze studie met succes af. Ze nam deel aan verschillende “masterclasses”bij o.a. Philippe Hirschhorn en Herman Krebbers, Yuri Korchinsky,Henry Raudales en Yuzuko Horigome. Liesbeth werkt als viooldocente aan de muziekschool “Rick”in Weert , Dé Muziekschool Deurne en het CMD in Valkenswaard. Zij speelde in kamermuziekensembles van verschillende samenstelling w.o het FRANCESCO strijkkwartet en maakt deel uit van de groep EL CAMBIO. Regelmatig werkte zij als freelance violiste in het Limburgs Symfonie Orkest. Ook werkt zij samen met May Rooyakkers in verschillende kleine theaterproductiesLiesbeth Hendrix

Tevens is zij een van de leden van de groep MEDDAH,  die zich bezig houdt met het ontwikkelen en uitvoeren van muziekprojecten op basisscholen.

Sterre in eigen woorden.sterre rutten viool

Mijn naam is Sterre Rutten en ik woon in Stramproy. Ik ben deze maand 13 jaar geworden. Al heel jong wist ik dat ik viool wilde spelen. Op mijn 7e ben ik begonnen met viool bij RICK. Mijn viooldocente is Liesbeth Hendrix. Daarnaast speel ik in het strijkersensemble o.l.v. Wim Schroten. In mei hoop ik mijn C-examen viool te behalen en hierna door te stromen naar de D-fase.

Vorig jaar heb ik deelgenomen aan het Prinses Christina Concours te Maastricht. Dat was een hele mooie ervaring.

Sinds september 2013 speel ik 2e viool in het Limburgs Jeugd Symfonie Orkest Amikejo in Maastricht en ga binnenkort ook spelen in het Orlando Orkest in Heerlen/Kerkrade . Ik vind het geweldig om samen te musiceren. Ik ben ook erg blij dat ik deze kans heb gekregen!

Ik ben leerling van de Philips van Horne sg. en zit in klas H1G. Naast de gewone lessen op de Havo volg ik de VOCO. ( vooropleiding conservatorium). School helpt mij om mijn muzikale dromen waar te maken door rekening te houden met mijn drukke muzikale bestaan en dat is erg fijn!

Viool is mijn passie!

Tessa Klaver in eigen woorden.portret tessa

Ik ben Tessa Klaver, 12 jaar oud en ik speel piano vanaf mijn 7de. Ik treed vaker op met mijn beste vriendin Ellis (zang), dan spelen we meestal popliedjes. Maar bij andere optredens speel ik vaak klassieke liedjes omdat ik die interessanter vind om te spelen. Sinds een jaar speel ik ook samen met Sterre (viool). We zitten op hetzelfde niveau en vinden het leuk om samen te spelen. Een andere hobby van mij is hockey bij HVWeert en ik zit nu in mijn eerste jaar op het College.

Sterre speelt het 2de deel uit concert van Bacewicz (samen met haar moeder) denk ongeveer 3min.

Sterre en Tessa  spelen 2 stukjes van Schostakowitsch  “Leierkasten en die aufgezogene Pupe”. Tessa speelt sonate für Klavier No.15: Mozart.

Graag zien we U terug in ons CCW om even mee op avontuur te gaan. Romantisch!

2 gedachtes over “Rusland en Romantiek in CCW. Onze gasten uitgelicht.

  1. wannie Ligthart-van Herpen zegt:

    Goedemorgen,

    Stel dat ik uw ccw wil bezoeken, waar wanneer en hoe laat vindt het evenement plaats?

    Vriendelijke groeten,

    W. Ligthart-van Herpen

    • Cultureel Café Weert zegt:

      Beste Wannie,

      Ons cultureel café Weert kunt U zondag 30 maart bezoeken in de foyer van het Munttheater vooraf aan de matineevoorstelling. Thema Rusland en Romantiek. Op woensdag 23 april vanaf 20.00 uur in Stadscafe Du Commerce met een aflevering ‘Doolhofmeesters’ thema’s rondom de menselijke geest. Deze avond Bonnie Wijnen auteur van ‘Watertrappelen, ik worstel en kom boven’ een boek over het overwinnen van een angststoornis. Zie http://www.watertrappelen.nl/ en Ricardo Frederiks http://www.ricardofrederiks.nl/ met een boek over Asperger. Ricardo is tevens jeugdstaddichter van Heerlen. Muziek van Stijn Charpentier http://che-muziek.tumblr.com/
      Op woensdag 21 mei is er voor de dialectliefhebber een uitgelezen kans om een groot aantal Veldeke prijswinnaars te ontmoeten. O.m. Wim Kuipers, Harrie Sniekers, Maria Scheres, Gerard Vroomen, Paul Weelen, Marleen Schmitz , Annie van Gansewinkel en Veldeke Weert zijn aanwezig en dragen voor. Ook vanaf 20.00 uur bij Du Commerce.

      Hoop U snel eens te ontmoeten,

      Met vriendelijke groeten,

      Anki Raemaekers
      CCW

Geef een reactie

